måndag 30 juni 2014

Hiv-skräcken

Premiär: 5 augusti 2007 (lyssna här)
Av: Anton Berg (hans sida på bloggen)
Bra intervju med Hans Nilsson.

Medverkande: Homosexuelle Hans Nilsson som fick hiv-viruset, Knut Lidman, läkare på Danderyd sjukhus, sköterskan Jane Anderberg, anonyma Anna som fick hiv vid oskyddad sex. 
Klipp: Nyhetsklipp med poliser som är rädda för att bli smittade av den nya sjukdomen hiv, överläkaren Jonas Blomgren som vill tatuera hiv-smittade samt läkaren Lita Tibbling som kämpade för att få sjuka internerade. Mark Levengood i en reklam för kondom (och vattenbaserat glidmedel). Hiv-sjuke designern Sighsten Herrgård, amerikaner som pratar om aids i radio. 
Längd: 1h 21min

Det lät nästan för bra för att vara sant - för kristna fanatiker eller andra av moralens mer tvivelaktiga väktare. På 80-talet kom en ny sjukdom som drabbade framförallt homosexuella, narkomaner och andra som levde i synd. 

Viruset var grymt och bröt långsamt ned människornas immunförsvar. En simpel lunginflammation kunde vara dödlig. 

Bögpest ibland, Aids efter ett tag. Hiv var ursprunget. En sexuellt överförbar sjukdom. 

Jag har själv intervjuat legendariske smittskyddsläkaren Per-Olof Persson, som vårdat hundratals döende aidspatienter på Roslagstulls sjukhus i Stockholm, och kan ämnet rätt bra. Jag minns att han inte gillade titeln på Jonas Gardells omhuldade bok och tv-serie Torka aldrig tårar utan handskar

Det för att han som vårdare och läkare med stor kontakt med aidssjuka aldrig hade handskar på sig. Han var inte ett dugg rädd och ur hans perspektiv möttes många sjuka med stor respekt. 

Anton Bergs porträtt av svenskarnas kontakt med sjukdomen och dess bärare är ett långsamt och finstämt porträtt. Det är fint att höra klipp från amerikansk radio och den korta sekvens där internering och att märka ut aids-sjuka diskuteras är bra. 

Bäst är dock Hans Nilsson (bild finns på hemsidan) som berättar om tiden. Det kan låta lite klyschigt men det funkar väldigt bra när Anton Berg växlar in Bruce Springssteens filmlåt "Streets of Philadelphia" och allting blir otroligt känslostarkt när Hans Nilsson frågar reportern vem han tänker på om han säger namnet Christer Pettersson. 

Oförutsägbart. Bra. 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla kändisar i P3 Dokumentär.

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Alla producenter sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

1 kommentar:

  1. Jag är 15 år gammal. Jag föddes med HIV, min mamma dött på grund av HIV-infektionen Och jag beklagar varför jag aldrig träffade Dr Itua, han kunde ha botat min mamma för mig, eftersom det var mycket svårt för min mamma att jag stött på Dr itua läkande ord online om hur han botar olika sjukdomar i olika raser sjukdomar som HIV / Aids Herpes, Parkison, Astma, Autism, Copd, Epilepsi, bältros, förkylningssår, infertilitet, kronisk fatiguesyndrom, fibromyalgi, kärleksformulär, prostatacancer, lungcancer, glaukom ., psoriasis, levercirros, grå starr, makuladegeneration, Chrons sjukdom, infektiös mononukleos., hjärt-kärlsjukdom, lungsjukdom. förstorad prostata, osteoporos. alzheimers sjukdom, psoriasis, bipolär sjukdom, demens., magsjukdom, bröstcancer, blodcancer , Kolo-rektal cancer, kärleksformulär, kronisk diarré, atxi, artrit, amyotrofisk lateral skoliose, fibromyalgi, fluorokinolontoxicitet Syndrom Fibrodysplasia Ossificans Progres Skleros, svag erektion, bröstförstoring, Penis Enlargment les, stivkrampa, kikhoste, tuberkulos, polio och difteri) Diabetes Hepatit till och med cancer Jag var så upphetsad men skrämde samtidigt för att jag inte har stött på en sådan artikel på nätet, då kontaktade jag Dr Itua på Mail drituaherbalcenter@gmail.com/ . Jag pratar också med honom på vad som är appen +2348149277967 han berättar för mig hur det fungerar och jag säger till honom att jag vill gå vidare. och här lever jag friskt igen kan föreställa mig hur gud använder män för att manifestera sina verk. Jag skriver i alla artiklar online för att sprida gudsarbetet för Dr Itua växtmedicin, Han är en stor man.

    SvaraRadera