måndag 9 juni 2014

Branden på M/S Scandinavian Star

Premiär: 8 maj 2009 (lyssna här
Av: Sara Lundin (hennes sida på bloggen)


Lurar på om det
kunde blivit fem mickar. 
Medverkande: Jan Harsem som förlorade sin gravida fru i branden, Anne Hammer som jobbade i presentbutiken, journalisten Gunnar Lindstedt, brandmästare Ingvar Brynfors.
Arkivklipp: Från nyheter. Bandupptagningar från intervjuer med portugisiska besättningsmän. Från larmsamtal.
Längd: 1h 15min

Jag såg fram mycket emot denna dokumentär. Jag var själv i det närmaste, för att inte säga totalt, oinsatt i vad händelsen gällde. Dessutom hade jag sett att dokumentären rekommenderades av person på nätet som jag i övrigt tyckte verkade ha bra smak. 

Det är 1990 som den den fallfärdiga båten M/S Scandinavian Star fattade eld mitt ute på Kattegatt. ("Vi lurade på om hela båten var ett Aprilskämt", säger Anne Hammer). Ett mycket stort antal människor dog och det rättsliga efterspelet blev komplicerat. 

Jag tycker att producenten Sara Lundin slarvar bort en otrolig potential. För det första fokuserar hon mycket på hur hårt besättningen jobbade och hur skitigt fartyget är - något som endast perifert har att göra med storyn. 

För det andra: Dokumentären har ett tydligt granskande fokus. Jan Harsem citeras när han säger att detta är en största kriminella orätten i Scandinavien sedan andra världskriget. Det läggs ut avancerade teorier vem som är ansvarig för branden. Men det finns inga ansvarsutkrävande intervjuer alls - trots att utpekandet är mycket tydligt. 

Och så pratorna då... Producenten Sara Lundin pratar v-ä-l-d-i-g-t tydligt och ibland känns det som hon berättar för en förståndshandikappad. Hon måste också påpeka tre gånger (sic!) att det är stjärnklart natten det brinner. 

Jag tar med kritiken eftersom dokumentären i grunden är rakt på, förtätad, dramatisk, har bra musiktema, spännande originalinspelningar från natten och har fina intervjupersoner - framförallt brandmännen/utredarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar