fredag 12 oktober 2012

Mordet på Engla Höglund

P3 Dokumentär # 143  (lyssna här)
Premiär 7 oktober 2012

Ett gripande fall.
Medverkande: Englas mamma Carina Höglund, fotografen Tomas Langton som tog en avgörande bild på Engla, kriminalkommissarie Mats Nygårds
Klipp: Från SVT:s sändning på Englas begravning, Leif Silbersky under rättegången, presstalespersonen Sven-Åke Petters hos polisen, mördade Pernilla Höglunds syster från rättegången. 
Längd: 1h 19min

Vi på bloggen gör vårt andra nedslag i fall med försvunna flickor som slutat med dömda dubbelmördare. I förra inlägget fick dokumentären om mordet på Helen och Jannike en trea i betyg. I dag handlar det om Englas försvinnande som slutade med att lastbilschaffisen Anders Eklund fälldes för mord på henne men även på 31-åriga Pernilla som mördats åtta år tidigare.

Det känns tyvärr som om att det var länge sedan jag hörde en riktigt innovativ och spännande P3-dokumentär. Visserligen hettar det till när polisens misslyckande i Pernillafallet blir uppenbara. Hur kan man missa att hämta in en namngiven misstänkt sex- och våldsbrottsling som bor nära platsen där Pernilla mördats? Resursbrist, säger intervjuad polis. Kompetensbrist, säger jag.

Vid första lyssningen tyckte jag det var jobbigt att lyssna på Englas mamma Carina Höglund. Jag skrev i denna recension att hon pratar på om mordet som en känslolös robot. I dag vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån. Kanske är det insikten om att hon förlorade sin dotter till ett monster. 

I dag tycker jag att Englas mamma Carina Höglund är dokumentärens behållning. Hon visar ilska och självständighet. 

Det blir en rätt ljummen trea. Det stabila hantverket och kritiken av polisens Pernillautredning räddar.


Bästa scen: När praktarslet Leif Silbersky börjar recitera Stig Dagerman "Att döda ett barn" mitt under rättegången. Då får Englas mamma nog.


Läs mer: Det mest medialt diskuterade i samband med mordet på Engla var beslutet av SVT att sända begravningen. Elisabeth Höglund rasade i Resumé. I Svenska Dagbladet har man återgett förhöret när Anders Eklund erkänner mordet på Engla.


Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

7 kommentarer:

  1. Carina Englas mamma mal inte alls på som en känslolös robot.

    SvaraRadera
  2. Ni är roliga ni ,ett blogginlägg från två gnälliga Journalister ...Välkommen till verkligheten fast ni skulle väl helst vill göra om den med lite mera spänade musik och gråt mm efter som det skulle sälja bättre då! Ja vist skulle det behövs minst 6 timmar för att göra en riktig dokumentär som ger en hel bild och få med följdfrågorna för vist fans dom även om dom inte klipptes in och vist väljer man bort det som är tuffast o hemskast efter som familjen o Englas vänner kommer att lyssna. Att jag mal på som en känslolös robot har sina naturliga förklaringar det går inte att prata om det utan att stänga av känslorna så mycket som det går även om det brast ibland så är det inget jag vill ha med i radion efter som jag inte vill att min levande dotter familj mm ska höra hur ledsen jag är...Det är nämligen väldigt tungt för dom närmaste att leva med att man mår dåligt. Som förälder måste jag helt enkelt bita ihop o ta hand om den del AV MIG SOM MÅR SOM JÄVLIGAST för mig själv o kan i dags läge inte dela med mig av det till allmänheten även om jag skulle kunna det om det bara handlade om mig själv.
    ps Mord i verkligheten är inte spännande eller till för att roa folk! Det är trist gråt och segt med många myndigheter som är inblandade och en massa juridik på det...Vill ni ha spänning o heta så rekommenderar jag en fiktiv film...Frid Carina Höglund

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://tankar-om-allt-mellan-himmel-o-jord.blogspot.se/2012/10/p3-dokumentar.html

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej Carina!

    Jag förstår att du har mängder av känslor runt det tragiska som har hänt din dotter och jag ber om ursäkt för att jag sårat dig. Jag lägger stort ansvar på att du framstår som en känslolös robot på dokumentärmakaren som har valt ur ett digert material och inte tagit med det viktigaste - känslorna.

    Jag tror inte heller att du är redo att vara med i en dokumentär om mordet på din dotter. Jag tycker att du ska bearbeta din tragiska förlust på ett mindre publikt sätt i framtiden.

    /Johan Nordström

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej johan Du har inte sårat mig... Jag håller med om att jag låter som en känslolös robot det var min försat egna reaktion jag vill bara förklara för dig varför och jag vill att du ska förstå att det är på riktigt ingen film. Att jag o andra i min situvation läser o regaerar på allt som skrivis i bloggar mm Jag bjuder på mina reaktioner tankar o känslor så att du o andra ska kunna få en så rättvis bild som möjligt.
      Lite löjlig kan jag tycka att du är när du skriver om hur du tycker jag ska berabeta min förlust men tyvärr så finns det många med dig som tror dom känner mig bara för dom läst i media eller på min blogg.När jag kommenterar kring att du komenterar runt dokumentären känner du dig antagligen illa till mods o bedömmer mig efter dina egna referenser vilket är rätt männskiligt även jag gör så men som jornalist borde du ha komit lite längre med den insikten. Är du rädd för dom riktiga känslorna från dom du skriver om så borde du fundera på om du ska blogga om sånt ;) en liten känga tilbaka att funder på... Tro nu inte att jag är arg eller ledsen på dig det är kjag verkligen inte vill bara svara upp som den jag är. frid carina

      Radera
    2. Jag tycker i alla fall inte att du mal på som en känslolös robot. Det är väldigt starka ord.

      Radera