måndag 9 juni 2014

Historien om Christiania

Premiär: 8 Juli 2012 (lyssna här
Av: Anna Gjöres


En ok genomgång. 
Medverkande: Ex-hippien och Christianiabon Britta Lillesö, historikern Ivan Lopez Garridos, unge Christianiabon Helene Platt m.fl.
Arkivklipp: Nyhetsinslag. En svensk som tycker det är mest ruffel och båg i fristaden.
Längd: 1h 18min 
Liknande dokumentärUngdomshuset i Köpenhamn (Anna Gjöres, 2011).

Denna är en del i P3 Dokumentärs inriktning "Världen". Fenomen och saker utomlands får P3 Dokumentärs vanliga behandling - dramatisering, satt i ett större politisk och samhälleligt perspektiv samt individernas egna berättelser. 

Jag minns själv första gången jag vandrade in på Christianias Pusher Street och såg bodarna där haschkakorna låg för påseende. Unga och äldre stod och valde noggrant. Många tusenlappar växlade ägare bara på den korta stund jag befann mig på gatan. 

Anna Gjöres dokumentär blixtrar till när motorcykelklubben Bullshits intåg i fristaden avhandlas. Den historien slutar med ett synnerligen brutalt mord och för en stund sitter jag helt försjunken i dokumentären. 

I övrigt är det tunt. Redan kända historier och fokuset är väldigt lokalt. Det är sparsamt med nyhetsklipp och storpolitik. Mest är det christianiterna själva som berättar om sin vardag. Bakgrundsmusiken är nödtorftigt pålagd i efterhand.  Det hade varit intressant om musik och text framkommit tillsammans. För en helhet.  

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Alla producenter sorterade efter betyg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar