onsdag 7 maj 2014

Svartenbrandt

Premiär: 17 november 2006 (lyssna här)
Skapad av: Fredrik Johnsson (hans sida på bloggenoch Kristofer Hansson
En extra mick till
Svartenbrandts munläder. 

Medverkande: Lars-Inge Svartenbrandt (numera Lars Ferm) och kriminalaren Ingemar Krusell. 
Klipp: Nyheter - vilket blir en hel del i "Svartens" fall. Ett ögonvittne beskriver hur han skjuter rakt in i en polisbil och sårar en polis som gömmer sig där inne. Jan Guillou intervjuar "Svarten".
Längd: 1h 22min
Liknande dokumentärNorrmalmstorgsdramat (Johnsson/Hansson, 2005). 

Fascinerande historia om Lars-Inge Svartenbrandt, Sveriges mest kriminella dåre. I ljuset av att Svartenbrandt (numera under namnet Ferm) nyligen släpptes fri och genast polisanmäldes för brott är diskussion runt hans eventuella frälsning från det mörka underhållande. Flera av hans uttalanden är värda ikonstatus bland citat.

Lite pratigt emellanåt men en bra dokumentär med social karaktär.

Citat från Lars-Inge Svartenbrandt:

"Jag skulle bara åka till Stockholm och hämta lite pengar med en platspistol och vara tillbaka med 10-tåget."

(Lars-Inge om hur hans rånplaner lät enkla, och knappt kriminella, i hans huvud.)

"Om jag har vapen behöver jag inte vara ödmjuk och trevlig."

(Lars-Inge om varför han skaffar sig ett arméns modernaste höghastighetsvapen.) 

"Jag var en fattig dåre från Säter och sen ville jag inte vara det. Jag tänkte: Jag kan inte gå här som en jävla tiggare. Då slog jag upp telefonkatalogen och såg en arméofficers namn. Jag åkte spikrakt dit och hämta allt han hade. Plus lite till, sprängmedel och maskingevär. Då var jag klädd. Nu behöver jag inte vara en fattig liten skit."

(Lars-Inge Svartenbrand om hans känsla inför att han skulle bli pappa.) 

"Jag är lugn i dag. Jag njuter av livet. Jag accepterar allting som har hänt. Jag kommer aldrig mer att tala illa till en människa. Jag gillar människor. " 

(Om varför han aldrig kommer att återfalla i brott.)

"Det som är för att för första gången smaka på kallt vatten. Det här ska jag dricka, kallt vatten. Hur vet du att det är kallt vatten? Jo, det smakar det. För när du vet att du vet, då kan du inte förklara det för andra. Hur vet vi att du vet? Ja, du får vänta lite och se. Jag måste få en chans."

(Om hur han kan veta att han aldrig kommer att återfalla i brott.) 

"Lägg dig på sängen och be om nåd." 

(Svartenbrandts dotter Jackie Ferm om vad hennes pappa sagt när han muckade från fängelset och skulle sova hos henne. Innan ovanstående citat ska han gjort klart för sin dotter att han tänkte kasta ut henne genom fönstret, enligt Aftonbladet år 2014.)

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla kändisar i P3 Dokumentär.

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Bästa intervjuerna – hela listan. 

Alla producenter sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar