fredag 23 maj 2014

Branden på Sankt Sigfrids sjukhus

Premiär: 27 april 2014 (lyssna här)
Av: Simon Moser
Orsak till självskadebeteende. 

Medverkande: Författaren Sofia Åkerman, teaterpedagogen "Lina" som var inlåst på Sankt Sigfrids sjukhus, döde Louise Berglunds mamma Anna-Lena och hennes pappa Hans-Bertil, 19-årige "Johan" som jobbar som skötare på Sankt Sigfrid. 
Klipp: Nyheter. 
Längd: 1h 16min

Det är trist när radioreportrar läser in sina prator med betoning på nästan alla ord. Jag tror skaparen omedvetet vill understryker hur känslomässigt berörd lyssnare borde bli. 

Simon Moser lider av det. Jag kan få för mig att reportern älskar att lyssna på sig själv vid redigeringsbordet. Eller att det är en fiktiv berättelse, inte en journalistisk produkt. Det är synd eftersom Branden på Sankt Sigfrids sjukhus är en i allra högsta grad verklig händelse. 

Samtidigt pratar Simon Moser tydligt, okonstlat och med självsäkerhet. Jag kommer inte ifrån att han har en bra, levande röst. Han är en personlighet. 

Dokumentären handlar om att det i slutet av 90-talet blir en trend att skära upp handleden på sig själv. Framförallt bland unga tjejer. Dessa har oturen att ofta hamna på rättspsyk bland tungt kriminella (läs Aftonbladets artikel om händelsen dokumentären berättar om). En dag brinner det på en låst avdelning i Växjö och två unga tjejer dör. Jag tycker det låter otroligt intressant och jag vill gärna höra om de anhörigas kamp för att få upprättelse. 

Men det går inte längre än 19 minuter och 37 sekunder. Då har det fortfarande inte sagts något om branden och vi lyssnare är fortfarande inne i en bisarrt elementär lektion i självskadebeteende. Det har inte ens lagts ut en krok om att vi snart ska få bege oss till natten då det brann. 

Jag stänger av trots att jag fortfarande inte vet någonting om branden. 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Alla producenter sorterade efter betyg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar