tisdag 5 augusti 2014

Ebbe Carlsson-affären

Premiär: 23 december 2007 (lyssna här)
Av: Kristofer Hansson (hans sida på bloggen)


Ge mig ett I, ge mig ett N,
ge mig ett G, ge mig ett V,
ge mig A, ge mig R.
Vad blir det? Boring! 
Medverkande: Förre S-ledaren Ingvar Carlsson, förre S-ministern Anna-Greta Leijon, författaren och journalisten Anders Isaksson
Klipp: Ebbe Carlsson himself - bland annat det berömda när han pratar om de avklippta telefonledningarna, M-ledaren Carl Bildt, S-ledaren Olof Palme, ordkriget mellan Anders Björk (M) och Carl Lidbom (S) i Konstitutionsutskottet. 
Längd: 1h 14min

Ebbe Carlsson - Sveriges mest hänsynslösa? 

En man att förundras över, och även beundra. För alla de som någon gång drömt om att få hänga i maktens korridorer utan att behöva ta ansvar för de svåra frågorna är han den främste förebilden. Ingen vet riktigt hur det kom sig att Ebbe Carlsson blev en av mittpunkterna i det socialdemokratiska partiet och en av nyckelspelarna på regeringskansliet. 

Han var bara en enkel bokförläggare. En journalist med begåvning för politiska utspel. En tidig "spin-doktor" – en gudabenådad PR-strateg. 

Och för att använda Anders Isakssons ord - allt han tog i blev pannkaka. I det långa loppet. 

År 2007 och 2008 var spännande år för den som suktade efter Ebba Carlsson-historier. Först kom Anders Isakssons bok "Ebbe - Mannen som blev en affär". Den hyllades unisont. Sen kom Kristofer Hansson radiodokumentär "Ebba Carlsson-affären". Allting kröntes med den oväntade publikframgången - TV-dokumentären "Ebbe - The Movie" av Jane Magnusson och Karin af Klintberg. 

Egentligen finns det få skäl att lyssna på Kristofer Hanssons radiodokumentär i jämförelse med TV-dokumentären. TV-dokumentären har bilderna på den ständigt plågade Ebbe Carlsson och de är värda mycket. Glasögonen på nästippen, svettpärlan i pannan. Dessutom är dokumentären väldigt snygg och ljudmässigt delikat. 

Jag skulle gissa att TV-produktionen har haft 10 till 100 gånger så mycket resurser som Kristofer Hansson haft. 

Största bristen med P3-dokumentären är att Kristofer Hansson oftast har tyst bakom sina prator samt att han är okritiskt återger Ingvar Carlsson och Anna-Greta Leijons berättelser. Ingvar Carlsson är så tråkig att jag funderar på om han är tråkigaste politikern i Sverige. Möjligtvis är Anna-Greta Leijon lika upphetsande. 

Nedan kan ni se humorgänget "Helt Apropå" göra narr av utfrågningarna i Konstitutionsutskottet. 




Mer att läsa på bloggen

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar