torsdag 21 juli 2016

HEMMA HOS: Betyg på P3 Dokumentär-bloggen

Exklusivt för bloggens läsare. Följ med till en inspirerande arbetsplats och ett fantastiskt kontor.

Betyg på P3 Dokumentär-bloggens personalstyrka får plats i min Saab. I går gjordes intervju med säsongens vinnare för bästa dokumentär. Alltså: Ett samtal med Laura Wihlborg som gjorde Värstingresan. Hon frågade mig när jag ringde dagen innan och bokade intervjun hur lång tid den kunde tänkas ta. Jag sa att det tar åtminstone 15 minuter.

Intervjuerna med säsongens vinnare av bloggpriset brukar vara trevliga tillställningar. Här får jag chansen att prata journalistik med duktiga hantverkare. Intervjuerna brukar vara 45-60 minuter.

I går hade jag hade jobbat över en timme på mitt day-job och var sen enligt överenskommelsen med Laura Wihlborg. Min bil hade stått ute i solljuset på parkeringen i Växjö. Jag öppnade båda dörrarna på bilen och försökte få ned värmen från 30-40 grader till åtminstone 25 grader. Solen gassade.

Datorn flåsar. I luren
finns Laura Wihlborg. 
Jag hade en relativt dåligt fungerande telefon att göra intervjun med. Headsetet fungerade inte. Jag tvingades ha på högtalare. Jag fick dra till dörren hyfsat igen så att jag inte skulle störas av andra bilar på parkeringen.

Jag satt så att solen strålade rakt på min dator och sidan av min kropp. Ungefär 25 minuter in i intervjun började datorn att flåsa. Fläkten gick igång med full kraft. Jag fick lägga ned datorn - utan att nämna något för Laura Wihlborg om att jag och min utrustning höll på att få värmeslag - och ta av mig skjortan.

Sedan fortsatte jag intervjun ytterligare 15 minuter. Jag försökte se normal ut så att omgivningen inte skulle tro att jag var en blottare. Utstråla: Jag jobbar faktiskt här.

Bloggens balansräkning är bra när det kommer till hyrkostnader för kontor. Noll kronor. Intervjun med Laura Wihlborg kommer inom kort.

/ Johan Nordström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar