söndag 9 november 2014

Fallet Linda Chen

Premiär: 9 november 2014 (lyssna här)
Av: Sara Lundin
Sara Lundins bästa verk!

Medverkande: Linda Chens adoptivmamma Aino Johansson, professor emeritus Leif GW Persson, spaningsledare Lars-Ola Sörestad, åklagare Niklas Eltenius, paret Gaufeng som bodde i skogen där Chens kropp senare hittas, IT-forensikern Fredrik Buller som undersökt parets hemvideor.
Klipp: Misstänkte mördaren tillika sambon i TV3:s Efterlyst samt från polisens rekonstruktionsfilm, Hoffmeistro spelar i Falun kvällen då Linda Chen försvinner, nyheter. 
Längd: 1h 38min
Liknande dokumentär: Det mesta Sara Lundin gjort. 
Övrigt: Bloggen intervjuade Sara Lundin efter den sänts.

Anton Berg har etablerat  sig redaktionens mastodontproducent. Hans dokumentärer når ofta upp till 90 minuter. Men med denna dokumentär, som klockar in på 1h 38min, tar Sara Lundin priset. 


Men den är inte på något sätt för lång. Den är väl uppbyggd och ljudlig. Intresset hålls uppe genom den snyggt mixade, stämningshöjande musiken. Den driver på och hjälper oss att förstå att vi lyssnar på en rysare. Jag kan tänka mig att en och annan lyssnare känner några kalla kårar.

Leif GW Persson är bra. Han inleder med agera som expert men snart blir det riktigt bra när vi får följa han och sambons tvekamp. Partiet när Leif GW pekar ut sambon är superbt. Bäst är ändå  paret Gaufeng och mamman  Aino Johansson. Vanligt folk med spännande historier. 

Allra bäst är det dock att höra sambon i rekonstruktionsfilmerna - framförallt när det korsklipps med utredarna. Det är rent örongodis. 

En sak som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till är att sambon blir så tydligt utpekad. Vi pratar inte om antydningar - här läggs indicie på indicie fram. Jag antar att det inte var någon gyllene kväll för honom när han satt och lyssnade. En klockren anklagelseakt. 

Varför får den inte fem plus? Kanske för att vi inte lär känna sambon. Vem var han?  

Kommenterat på Facebook

Hans: "Alltså, p3dokumentär förgyller mina arbetsresor nästan varje dag. Framförallt historier med några år på nacken som antingen gick spårlöst förbi när det hände eller också fattade man aldrig historien. Nu, med lite mer livserfarenhet så blir det helt annorlunda. Stort tack till redaktörer och producenter." 

Aron: "har lyssnat på hela idag, tack sara lundin för att du gjort en lång och jävligt välgjord doku pm detta fascinerande och obehagliga fall!"

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

1 kommentar:

  1. Tack för denna blogg!

    Ville bara uppllysa om att länken till fallet Linda Chen inte funkar.

    SvaraRadera