onsdag 4 juni 2014

Hagamannen

Premiär: 22 november 2009 (lyssna här)
Av: Carl-Magnus Helgegren


Knappt godkänt. 
Medverkande: journalisten Anders Boström, åklagare Annika Öster, Umeåbon Anna Eliasson, våldsrotelns chef Göran Markström. 
Arkivklipp: Hagamannen Niklas Lindgren med förvrängd röst i förhör, gärningsmannaprofileraren Ulf Åsgård.
Längd: 1h 13min 

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om det här. Det är helt okej. En god genomgång och överblick av fallet. För den som inte kan något om Hagmannens härjningar kan jag tänka mig att det är intressant att höra avsnitten från förhören med serievåldtäktsmannen Niklas Lindgren. 

Carl-Magnus Helgegrens gestaltning av Hagamannens terrorsamtal till en av de våldtagna kvinnorna, som sker 7 minuter och 45 sekunder in i dokumentären, är pinsamt att lyssna på. Jag minns att jag gjorde något liknande när jag var ny som reporter på P4 Blekinge. Men då var lyssnarkretsen betydligt mindre.  

Jag är också tveksam till att ingen av de våldtagna kvinnorna är intervjuad - eller att ingen annan av de berörda intervjuas. 

Den som vill veta mer kan läsa Therese Christianssons bok "Hagamannen - så våldtogs en stad". Där framgår det fakta om hur extremt vanligt det är med sexuellt våld i Umeå vid tidpunkten. Det är inte kopplat till Hagamannen utan bara det vanliga krog-fylle-äcklet-på gränsen till våldtäkt-ofredandet. 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Alla producenter sorterade efter betyg


1 kommentar:

  1. Hej Johan! Roligt att du har lyssnat på min dokumentär. Vad synd att du tyckte att tystnaden i telefonsamtalet var pinsam, jag tyckte den var bra. Jag begärde ut namnen på de överfallna kvinnorna som var skyddade av sekretess, men jag fick inte ut dem, därför inga medverkande överfallna kvinnor. Den här dokumentären är ett svårt arbete, med mkt känslig information, en balansgång mellan det vidriga sexuella våldets detaljer och stämningen i Umeå på den tiden. Du tycker min dokumentär om fallet är "helt ok" och sen vet du inte vad du ska skriva om det det här. Jag ser fram emot att du producerar en egen dokumentär om fallet Hagamannen och skickar till mig så ska jag lyssna och göra ett blogginlägg om din dokumentär och berätta vad jag tyckte. Skicka filen till c-m@helgegren.se - Ska bli jättespännande!

    SvaraRadera